2024
KTH Reaktorhallen, Föreningen Skandiaorgeln och Opera Mecatronica presenterar:
"Tre resor i tid och rum"
Gånger tre: 27 september kl 18, 28 september kl 15 och kl 18
i KTH Reaktorhallen Drottning Kristinas väg 51
PROGRAM (ca 75 minuter):
Resa 1. Symphonie Diagonale pour Zéro Mains
Uruppförande. Beställningsverk av Föreningen Skandiaorgeln. Tonsättning av Viking Eggelings konstfilm "Symphonie Diagonale" från 1924. Musik: Carl Unander-Scharin.
Resa 2. Symphonie en Spirale
Uruppförande. Koreografiskt verk för en dansare, interaktiv orgel och live-grafik. Koreografi och utförande: Åsa Unander-Scharin.
Resa 3. Isagel-svit
Beställningsverk 2019 till Gothenburg Organ Academy av Carl och Åsa Unander-Scharin. Baserad på en karaktär i Harry Martinssons rymdepos "Aniara": Isagel, pilot på "Aniara".
För dansare, tenor, interaktiva musikinstrument, baryton, alt och orgel.
I alla resorna ledsagas vi av Skandiaorgeln.
MEDVERKANDE:
Dansare/Cyborg-musiker/"Isagel": Åsa Unander-Scharin
Tenor/Throat/"Mimaroben": Carl Unander-Scharin
Alt: Amanda Flodin
Baryton: Karl-Peter Eriksson
Orgel: Hans Davidsson
Tekniker: Jimmy Svensson
Reseledare: Leif Handberg
BILJETTER
Fredag 27 september kl. 18:00 www.biljettkiosken.se/event/240927-skandiaorgeln-tre-resor-27-1800
Lördag 28 september kl. 15:00 www.biljettkiosken.se/event/240928-skandiaorgeln-tre-resor-28-1500
Lördag 28 september kl. 18:00 www.biljettkiosken.se/event/240928-skandiaorgeln-tre-resor-28-1800
_________________________________________________________________________________
"Tre resor i tid och rum"
Gånger tre: 27 september kl 18, 28 september kl 15 och kl 18
i KTH Reaktorhallen Drottning Kristinas väg 51
PROGRAM (ca 75 minuter):
Resa 1. Symphonie Diagonale pour Zéro Mains
Uruppförande. Beställningsverk av Föreningen Skandiaorgeln. Tonsättning av Viking Eggelings konstfilm "Symphonie Diagonale" från 1924. Musik: Carl Unander-Scharin.
Resa 2. Symphonie en Spirale
Uruppförande. Koreografiskt verk för en dansare, interaktiv orgel och live-grafik. Koreografi och utförande: Åsa Unander-Scharin.
Resa 3. Isagel-svit
Beställningsverk 2019 till Gothenburg Organ Academy av Carl och Åsa Unander-Scharin. Baserad på en karaktär i Harry Martinssons rymdepos "Aniara": Isagel, pilot på "Aniara".
För dansare, tenor, interaktiva musikinstrument, baryton, alt och orgel.
I alla resorna ledsagas vi av Skandiaorgeln.
MEDVERKANDE:
Dansare/Cyborg-musiker/"Isagel": Åsa Unander-Scharin
Tenor/Throat/"Mimaroben": Carl Unander-Scharin
Alt: Amanda Flodin
Baryton: Karl-Peter Eriksson
Orgel: Hans Davidsson
Tekniker: Jimmy Svensson
Reseledare: Leif Handberg
BILJETTER
Fredag 27 september kl. 18:00 www.biljettkiosken.se/event/240927-skandiaorgeln-tre-resor-27-1800
Lördag 28 september kl. 15:00 www.biljettkiosken.se/event/240928-skandiaorgeln-tre-resor-28-1500
Lördag 28 september kl. 18:00 www.biljettkiosken.se/event/240928-skandiaorgeln-tre-resor-28-1800
_________________________________________________________________________________
Resa 1. Symphonie Diagonale pour Zéro Mains
Den svenske konstnären Viking Eggeling var en pionjär inom animerad konstfilm och gjorde detta verk som presenterades 1924, dvs i år fyller det 100 år! Sannolikt var filmen tänkt som den första delen i en serie av flera, men Eggeling var sjuklig och gick bort strax efter filmens premiär. Filmen är skapad med fotografering med Stop-motion-teknik med geometriska figurer utklippta i metallfolier. Eggeling var musikaliskt skolad och upplägget för filmen följer en sonat-form. Filmen hade i original inget ljud. Några tonsättningar har gjorts genom åren, men detta är veterligen första gången filmen spelas med musik komponerad för en Wurlitzer biograforgel. Skandiaorgeln är dessutom nästan årsbarn med filmen då den kom till Stockholm och Skandiabiografen 1926. Föreningen Skandiaorgeln har med glädje kunnat engagera Carl Unander-Scharin för att skapa musiken och därmed bringa en helhet i detta verk som nu får sitt uruppförande
Den svenske konstnären Viking Eggeling var en pionjär inom animerad konstfilm och gjorde detta verk som presenterades 1924, dvs i år fyller det 100 år! Sannolikt var filmen tänkt som den första delen i en serie av flera, men Eggeling var sjuklig och gick bort strax efter filmens premiär. Filmen är skapad med fotografering med Stop-motion-teknik med geometriska figurer utklippta i metallfolier. Eggeling var musikaliskt skolad och upplägget för filmen följer en sonat-form. Filmen hade i original inget ljud. Några tonsättningar har gjorts genom åren, men detta är veterligen första gången filmen spelas med musik komponerad för en Wurlitzer biograforgel. Skandiaorgeln är dessutom nästan årsbarn med filmen då den kom till Stockholm och Skandiabiografen 1926. Föreningen Skandiaorgeln har med glädje kunnat engagera Carl Unander-Scharin för att skapa musiken och därmed bringa en helhet i detta verk som nu får sitt uruppförande
Resa 2. Symphonie en Spirale
Under vårt arbete med operan "The Tale of the Great Computing Machine" - KTH:s beställningsverk år 2021, skapades två nya instrument/teknologier som vi här återvänder till. I samarbete med Federico Visi har vi utvecklat ett instrument som gör det möjligt för en dansare att med två interaktiva ringar på fingrarna spela på en orgel med händernas gestik. Vi kallar instrumentet Gestural Obbligato (i barockmusiken är ett "obbligato-instrument" ett beledsagande men också solistiskt instrument). I samarbete med Ludvig Elblaus skapades "Listening Painters” ett musikinteraktivt system som gör det möjligt att omvandla ljud till rörlig grafik i olika scenarios.
I verket Symphonie en Spirale spelar dansaren Åsa Unander-Scharin orgel med Gestural Obbligato-ringarna samtidigt som den klingande musiken interaktivt målar grafiska mönster genom Listening Painters
Under vårt arbete med operan "The Tale of the Great Computing Machine" - KTH:s beställningsverk år 2021, skapades två nya instrument/teknologier som vi här återvänder till. I samarbete med Federico Visi har vi utvecklat ett instrument som gör det möjligt för en dansare att med två interaktiva ringar på fingrarna spela på en orgel med händernas gestik. Vi kallar instrumentet Gestural Obbligato (i barockmusiken är ett "obbligato-instrument" ett beledsagande men också solistiskt instrument). I samarbete med Ludvig Elblaus skapades "Listening Painters” ett musikinteraktivt system som gör det möjligt att omvandla ljud till rörlig grafik i olika scenarios.
I verket Symphonie en Spirale spelar dansaren Åsa Unander-Scharin orgel med Gestural Obbligato-ringarna samtidigt som den klingande musiken interaktivt målar grafiska mönster genom Listening Painters
Resa 3. Isagel-svit
Isagel-svit är ett beställningsverk (2019) för Gothenburg Organ Academy av Carl och Åsa Unander-Scharin, och är baserad på en karaktär i Harry Martinssons rymdepos "Aniara": Isagel, pilot på "Aniara".
Verk-kommentar av Carl och Åsa Unander-Scharin:
Idén att skapa en svit för tenor, dansare, orgel och Observer-system föddes under våren 2019 som en följd av dels en beställning från Göteborg Organ Academy – och dels ett mångårigt intresse för Martinssons diktepos ”Aniara”. Harry Martinsson skrev och publicerade år 1956 det 103 dikter långa eposet om ett rymdskepp som kommit ur kurs på väg från en av krig och miljöförstöring förstörd jord - och mötte en häpen publik som här fick bekanta sig med en helt ny sida av den folkkäre poeten Harry Martinsson. För operapubliken blev operan ”Aniara” med libretto av Erik Lindegren och musik av Karl-Birger Blomdahl en stor framgång för samtliga inblandade och en av det svenska musiklivets största succéer någonsin – när den hade sin urpremiär på Kungliga Operan 1959.
Vi valde ut de dikter ur Aniara som handlar om den kvinnliga piloten Isagel och ställde dem samman till ett förlopp kring Isagel och hennes vän Mimaroben. Deras märkliga relation – som bygger på en gemensam fascination för den djupsinniga vetenskapen och en gemensam fasa för iskylan utanför ”blåsan” Aniara – liksom oron för människans självpåtagna öde – skildras i korta sekvenser. I sång nummer sju sörjer Mimaroben förlusten av sin förtrogna Isagel när hon ”osynlig för vårt öga glider undan”.
Musiken är skriven för orgel och tenor, samt för den kombination av dans och Observer-system som vi utvecklat under en rad av år. I vår version av Aniara är den stora orgeln en metafor för Miman (det vi idag skulle kalla dator) medan Observer-systemet är en metafor för Gopta-bordet där Isagel skriver Jender-kurvor (vad i dag kanske skulle kalla för touchscreen och maskinkod). Vi använder även ett annat av våra system, The Throat, för att dynamiskt förändra sångarens röst i två av satserna.
Det musikaliska materialet bygger i stor utsträckning på ”astronomiska tonserier” – tonserier som är deriverade ur de astronomiska tal som man kan ana genom läsning av diktverket. Martinsson återkommer flera gånger till att Aniara är på väg mot Lyrans bild. Långt efter Martinssons tid, 2015, bekräftades att planeten Kepler 438b är har ett jämförelseindex (ESI Earth Similarity Index) som är -0.88 vilket innebär att den av alla hittills upptäckta planeter har störst likhet med jorden. Kepler 438b ligger i stjärnbilden Lyran – vilken i sin tur befinner sig på 25.05 ljusår från jorden. Dessa siffror och många liknande, har använts för att skapa tonserier och bilda grund för materialet i vår Isagel-svit.
Isagel-svit är ett beställningsverk (2019) för Gothenburg Organ Academy av Carl och Åsa Unander-Scharin, och är baserad på en karaktär i Harry Martinssons rymdepos "Aniara": Isagel, pilot på "Aniara".
Verk-kommentar av Carl och Åsa Unander-Scharin:
Idén att skapa en svit för tenor, dansare, orgel och Observer-system föddes under våren 2019 som en följd av dels en beställning från Göteborg Organ Academy – och dels ett mångårigt intresse för Martinssons diktepos ”Aniara”. Harry Martinsson skrev och publicerade år 1956 det 103 dikter långa eposet om ett rymdskepp som kommit ur kurs på väg från en av krig och miljöförstöring förstörd jord - och mötte en häpen publik som här fick bekanta sig med en helt ny sida av den folkkäre poeten Harry Martinsson. För operapubliken blev operan ”Aniara” med libretto av Erik Lindegren och musik av Karl-Birger Blomdahl en stor framgång för samtliga inblandade och en av det svenska musiklivets största succéer någonsin – när den hade sin urpremiär på Kungliga Operan 1959.
Vi valde ut de dikter ur Aniara som handlar om den kvinnliga piloten Isagel och ställde dem samman till ett förlopp kring Isagel och hennes vän Mimaroben. Deras märkliga relation – som bygger på en gemensam fascination för den djupsinniga vetenskapen och en gemensam fasa för iskylan utanför ”blåsan” Aniara – liksom oron för människans självpåtagna öde – skildras i korta sekvenser. I sång nummer sju sörjer Mimaroben förlusten av sin förtrogna Isagel när hon ”osynlig för vårt öga glider undan”.
Musiken är skriven för orgel och tenor, samt för den kombination av dans och Observer-system som vi utvecklat under en rad av år. I vår version av Aniara är den stora orgeln en metafor för Miman (det vi idag skulle kalla dator) medan Observer-systemet är en metafor för Gopta-bordet där Isagel skriver Jender-kurvor (vad i dag kanske skulle kalla för touchscreen och maskinkod). Vi använder även ett annat av våra system, The Throat, för att dynamiskt förändra sångarens röst i två av satserna.
Det musikaliska materialet bygger i stor utsträckning på ”astronomiska tonserier” – tonserier som är deriverade ur de astronomiska tal som man kan ana genom läsning av diktverket. Martinsson återkommer flera gånger till att Aniara är på väg mot Lyrans bild. Långt efter Martinssons tid, 2015, bekräftades att planeten Kepler 438b är har ett jämförelseindex (ESI Earth Similarity Index) som är -0.88 vilket innebär att den av alla hittills upptäckta planeter har störst likhet med jorden. Kepler 438b ligger i stjärnbilden Lyran – vilken i sin tur befinner sig på 25.05 ljusår från jorden. Dessa siffror och många liknande, har använts för att skapa tonserier och bilda grund för materialet i vår Isagel-svit.
Teknologier som används i resorna:
Resa 2:
Waverings/Gestural Obbligato/Listening Painters
Resa 3:
''The throat (https://www.operamecatronica.com/the-throat/)
Charged Room (https://www.operamecatronica.com/charged-room/)
Observer-systemet och Throat-systemet är utvecklade av Åsa Unander-Scharin, Carl Unander-Scharin och Ludvig Elblaus. I systemet klingar inspelningar av Åsa Unander-Scharin (gamba), Carl Unander-Scharin (cembalo), Dorota Siuda (violin) och Hans Davidsson (orgel).
Listening Painters är utvecklat av Ludvig Elblaus i samarbete med Åsa Unander-Scharin, Carl Unander-Scharin och Jimmy Svensson
Gestural Obbligato är utvecklat av Federico Visi i samarbete med Åsa Unander-Scharin, Carl Unander-Scharin och Jimmy Svensson
BILJETTER
Fredag 27 september kl. 18:00 www.biljettkiosken.se/event/240927-skandiaorgeln-tre-resor-27-1800
Lördag 28 september kl. 15:00 www.biljettkiosken.se/event/240928-skandiaorgeln-tre-resor-28-1500
Lördag 28 september kl. 18:00 www.biljettkiosken.se/event/240928-skandiaorgeln-tre-resor-28-1800
Resa 2:
Waverings/Gestural Obbligato/Listening Painters
Resa 3:
''The throat (https://www.operamecatronica.com/the-throat/)
Charged Room (https://www.operamecatronica.com/charged-room/)
Observer-systemet och Throat-systemet är utvecklade av Åsa Unander-Scharin, Carl Unander-Scharin och Ludvig Elblaus. I systemet klingar inspelningar av Åsa Unander-Scharin (gamba), Carl Unander-Scharin (cembalo), Dorota Siuda (violin) och Hans Davidsson (orgel).
Listening Painters är utvecklat av Ludvig Elblaus i samarbete med Åsa Unander-Scharin, Carl Unander-Scharin och Jimmy Svensson
Gestural Obbligato är utvecklat av Federico Visi i samarbete med Åsa Unander-Scharin, Carl Unander-Scharin och Jimmy Svensson
BILJETTER
Fredag 27 september kl. 18:00 www.biljettkiosken.se/event/240927-skandiaorgeln-tre-resor-27-1800
Lördag 28 september kl. 15:00 www.biljettkiosken.se/event/240928-skandiaorgeln-tre-resor-28-1500
Lördag 28 september kl. 18:00 www.biljettkiosken.se/event/240928-skandiaorgeln-tre-resor-28-1800